28 september: 4 weken Arienshof – Zeist

 
Inmiddels heb ik er dus 4 weken Zeist opzitten!!!!

PUFFFFF….valt niet mee, hoor! Soms behoorlijk zwaar en heftig! Heb wekelijks een moment van: ik pak mijn spullen, bel mijn vader dat ie me kan komen halen en niet meer terug hoeft te brengen! Maar ja, wat dan? Dan kom ik tenslotte ook niet verder…..dus dan zet ik maar weer door!

Gelukkig heb ik een leuke groep en zijn de andere bewoners ook leuk/gezellig.

Tuurlijk hebben we zo onze ‘emo’ momenten….maar dan zijn we er voor elkaar: we steunen elkaar door dik en dun…..in goede en slechte tijden! En gelukkig is het ’s avonds erg gezellig met elkaar. We gaan kaarten of een potje Mens-Erger-Je-Nieten…..ja, lachen he? We ergerer ons soms toch al, dus dat maakt dan niet meer uit!

Wat ik zoal op een dag doe daar in Zeist?

Nou, waar zal ik eens beginnen: Dramatherapie, Creatieve Therapie, Sociale Vaardigheids Training, Groeps Therapie, Sport, Week en Weekend Besprekingen, Emo Training en Hobby.

Daarnaast stel je wekelijks 1 of meerdere doelen voor ogen, waar je aan gaat werken. Dit kan buiten de therapieen zijn, maar ook tijdens bijvoorbeeld Drama of SVT.

Deze weekdoelen komen voort uit je doelenlijst. Deze doelenlijst bestaat uit 3 doelen die je zelf inbrengt……samen met 3 doelen die door de behandelaars worden opgesteld, vormen ze na accoord de behandelovereenkomst.

Zo werk ik dus momenteel aan mijn grenzen! Grenzen? Wat is dat…….heb ik die dan? Eh ja, die heb ik! Alleen durfde ik dat nooit aan te geven. Wat is bijvoorbeeld een grens? Dat ik NEE zeg, als ik dat ook daadwerkelijk bedoel en mij niet af laat leiden door ‘droopy’ ogen, etc. Dat ik mijn grens aangeef wanneer iets niet fijn, veilig of prettig voelt. Dat ik iets voor mijzelf durf te vragen (uiten van een wens/verlangen of een verzoek doen). Dit soort dingen leer/oefen ik dus tijdens Drama en SVT.

Daarnaast is er nog een hoop te leren op het gebied van mijn valkuilen! Hiervoor heb ik een vragenlijst van 205 vragen ingevuld. Deze werd gescoord en dan kun je zien hoeveel Schema’s/Patronen je (in de loop der jaren) hebt ontwikkeld!

OOOHHHH…..HELP……Dat zijn er voor mij nogal wat!

Zoals de valkuilen Sociaal Isolement, Verlatingsangst, Wantrouwen, Zelfopoffering, Meedogenloze Normen, Onderwerping, Mislukking (tot presteren), Functionele Afhankelijkheid/Onbekwaamheid, etc.

Maar goed: stapje voor stapje….. Als is dat ook weer niets voor mij, want alles moet tegelijk, goed en snel! Maar ja, dat is natuurlijk niet haalbaar……

Veel dingen weet ik in mijn hoofd wel. Toch is het wel confronterend om nu dingen zwart op wit te zien. En al helemaal als je het toc"h iets ‘normaler’ had ingeschat!

En dan loop ik dus weer eens te "stuiterballen" en heb ik oorlog in mijn hoofd. Geef ik mezelf de schuld, zeg tegen mezelf zie je wel: je kan het toch niet. Bla Bla Bla…….

Rationeel gezien weet ik wel dat het niet zo is: dat ik het wel kan, dat ik veel meer kan dan dat ik zelf denk, dat ik veel sterker ben dan ik zelf denk, dat dingen niet altijd mijn schuld zijn. Maar zodra ik begin te "stuiteren" en mijn emoties een loopje met me gaan nemen……..dan kan ik dat dus niet meer…..dat rationeel denken!

Het is dus LEVEN en OVERLEVEN daar in de Arienshof! Alhoewel, dat deed ik eigenlijk al jaren……..

Heb inmiddels zelf 2 Mandala’s gemaakt. Zal die binnenkort wel op een foto vastleggen, dan kunnen jullie ze bewonderen.

Bij Creatieve Therapie heb ik in deze 4 weken aan een collage gewerkt. Hierop moest je uitbeelden wie/wat je bent, waar je van houdt, etc. Daarnaast hebben we ook groepsopdrachten gehad.

Groeps Therapie is altijd wel pittig: zelfs al je van te voren denkt: ik zeg deze keer helemaal niets!, dan nog kan het voorkomen dat je door iets van een ander geraakt wordt…..en dus evengoed van slag bent!

In de weekenden ben ik lekker thuis, samen met mijn hondje Xiewa. Lekker relaxen en bijkomen…..en natuurlijk weer opladen voor een nieuwe week Zeist!

Voor nu is het even genoeg geweest: Tot de volgende keer!

Geef een reactie

