Een mooi hart……

 

Op een dag stond een jongeman in het midden van zijn dorp, die beweerde dat hij het mooiste hart had van de hele vallei.

Een grote menigte had zich om hem heen verzameld
en ze waren het allemaal met hem eens,
zijn hart was perfect.
Er zat geen wond of schrammetje op zijn hart
 en men zei dat het het mooiste hart was dat ze
ooit hadden gezien.
De jongeman was er erg trots op en in de dagen
die volgden, pochte hij nog meer over zijn
prachtige hart.
 
Op een dag liep een oude man vanuit de menigte
 op hem af en vroeg :
 
 " Waarom is jouw hart niet zo mooi als het mijne?"
 
Iedereen keek naar het hart van de oude man.
Het sloeg krachtig, maar zat vol littekens en er
waren andere stukken ingezet, deze pasten
 er niet mooi in en de hoeken waren rafelig.
Op sommige plaatsen misten er zelfs stukjes
 uit zijn hart.
 
De mensen bekeken  hem in opperste verbazing.
Ze dachten : Hoe kan hij nou zeggen dat zijn hart
het allermooiste is?
De jongeman lachte om de staat waarin het hart
van de oude man verkeerde en zei :
"Je maakt zeker een grapje?
Vergelijk jouw hart eens met het mijne.
Dat van mij is perfect en de jouwe is een puinhoop
 vol littekens en scheuren!"
"Ja", antwoordde de oude man, "jouw hart ziet er
misschien wel perfect uit, maar ik zou niet met
 je willen ruilen."
 
"Kijk", sprak hij, "elk litteken vertegenwoordigt
 een persoon aan wie ik mijn liefde heb
gegeven – ik scheur een stukje uit mijn hart en
 geef het hen, vaak krijg ik een stukje van hun
hart terug om zo de lege plaats op te vullen.
Maar de stukken zijn niet precies hetzelfde.
Ik heb gerafelde hoeken, dat klopt, maar het
herinnert me er aan, dat we liefde met
delen.
Soms geef ik een stukje van mijn hart weg
 en heeft de ander me geen stukje van het
zijne teruggegeven, dat zijn de lege gaten.
Het geven van liefde is een risico.
Al zijn die gaten in mijn hart pijnlijk,
ze blijven open.
Het herinnert me er aan, dat ik ook liefde
 heb voor deze mensen en ik hoop dat ze
op een dag terug zullen keren om het gat
alsnog op te vullen.
Zo" zei hij, "zie je nu wat echte schoonheid is?"
 
De jongeman stond roerloos terwijl de tranen over
zijn wangen rolden.
Hij liep op de man af, greep in zijn
perfecte hart en scheurde er een stukje uit.
Hij bood het met trillende handen de oude man aan.
Deze nam zijn offer aan en plaatste het in zijn
eigen hart.
Vervolgens nam hij een ander stukje uit zijn hart en
plaatste het in de wond van het hart van de jongeman.
Het paste niet perfect, er zaten wat rafels aan.
De jongeman keek naar zijn hart …………
niet meer perfect,
maar veel mooier dan voorheen omdat de
liefde van de oude man nu ook door zijn hart stroomde.

 

Bron: Mylene’s Space

 
 

Geef een reactie

