Archief | juli 2007

En nog meer cijfers…….

Inmiddels heb ik al weer 5 cijfers terug voor mijn huiswerk van
 
Sociale Vaardigheden

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

 
Les 1 – Hoofdstuk 1 – Communicatie:               7
Les 2 – Hoofdstuk 1 – Communicatie:            8.5
Les 3- Hoofdstuk 2 – Gesprekstechniek:         9
Les 4 – Hoofdstuk 3 – Tweegesprekken:          8
Les 5 – Hoofstuk 4 – Cultuur en Vertrouwen:   8
 
 
 
Vooral het cijfer van Les 4 vind ik super!
Want ik vond dit echt een pittige opdracht, en had er niet zoveel vertouwen in dat ik het goed had gemaakt.
Dacht echt van als ik hier een 5 of 6 voor heb, dan mag ik in mijn handen knijpen…..

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Advertenties

Mijn opleiding….

 
Ik heb mij inmiddels door het boek Individu & Samenleving heen gewerkt
 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

En heb daar ook mijn cijfers voor gekregen
 
 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Hoofdstuk 1- Maatschappelijke Vraagstukken:      9.5
Hoofdstuk 2 – Democratie en Rechtstaat:               7
Hoofdstuk 3 – Op weg naar werk:                        10
Hoofdstuk 4 – Arbeidsomstandigheden:                  9
Hoofdstuk 5 – Sociale Zekerheid:                         10
 
 
Zo te zien kan ik voor dit vak wel al examen gaan doen!
 
Ik hou jullie op de hoogte….
 
 
Ga nu verder met Sociale Vaardigheden

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Ik ben er weer…….

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Nou, 3x moet scheepsrecht zijn………
 
Mijn space heb ik inmiddels weer vernieuwd en alles heb ik weer in weblogs geplaatst.
 
En nu maar weer blijven duimen!
 
 

17 Tips om je zelfvertrouwen te vergroten…..

Noteer uw successen
 Maak eens lijstjes van dingen die gelukt zijn, in plaats van de zaken die u nog moet doen. Volgens psycholoog Fred Sterk zijn al die to-do-lijstjes funest voor het zelfvertrouwen. ‘Het is veel beter om successen bij te houden. Zelfvertrouwen is ook een kwestie van je richten op de positieve zaken in het leven.’ 

Stel uitdagende, maar realistische doelen
 Probeer niet alles te kunnen. Als uw eisen te hoog zijn, kunt u zich steeds een mislukkeling voelen. Zorg dat u geniet van de dingen die u kunt. Maar probeer ook af en toe iets te doen dat nét te moeilijk voor u is. Flow-expert Csikszentmihalyi: ‘Hoe meer ervaring met het slagen in uitdagingen, hoe meer zelfvertrouwen u opbouwt. En hoe gelukkiger u wordt.’ 

Ken uw positieve eigenschappen
 Schrijf al het goede van uzelf eens op een lijstje. ‘Wees niet te bescheiden, dit is een mooie gelegenheid om uzelf op de borst te kloppen!’, stelt psychotherapeut Mark Tyrrell in Van binnen sterk. Gebruik termen als ‘ik ben’ en ‘ik heb’. Draag die lijst bij u, bekijk haar van tijd tot tijd en vul haar geregeld aan.

  

Kijk constructief naar kritiek
 Fred Sterk: ‘Kritiek hoort bij het leven. Sta altijd open voor kritiek van anderen, maar weet dat die kritiek een specifieke mening van iemand is. Die kunt u afwijzen of accepteren. Ú bepaalt welke kritiek voor u belangrijk is, en welke niet.’ 

Ga om met succesvolle mensen
 De Engelse psychologe Lynda Field stelt dat mensen met weinig zelfvertrouwen zich vaak bedreigd voelen door succesvolle personen. Ze gaan veel liever om met mensen die het minder goed doen dan zijzelf. Terwijl u juist van succesvolle mensen kunt leren. Field: ‘Succes trekt succes aan, net zoals negativiteit meer negativiteit aantrekt. Ga om met mensen die u bewondert en u wordt gestimuleerd om zelf succes tot stand te brengen.’

  

Neem tijd voor uzelf
 Doe gewoon die cursus Italiaans, ga lekker zwemmen, of ga wijnproeven. Maak tijd en ontspan! Lynda Field: ‘Als u goed voor uzelf zorgt, erkent u dat uw behoeften net zo belangrijk zijn als die van anderen. Daarmee vergroot u uw eigenwaarde en zelfvertrouwen.’

  

Verlaag uw eisen een beetje
 Als u op feestjes bijvoorbeeld lastig contact legt met vreemden, verwacht dan niet dat u een ‘leuk, spontaan gesprek’ gaat voeren. Fred Sterk: ‘Bepaal vooraf dat een simpel gesprekje, desnoods over het weer, met één iemand voldoende is. Wees tevreden als u dat gedaan heeft en beloon uzelf.’

  

Accepteer complimenten
 ‘Wat heb je dat mooi gemaakt.’ ‘Valt wel mee hoor, je had de kunstwerken van mijn medecursisten moeten zien!’ Complimenten zijn bedoeld om uw zelfrespect te vergroten. Neem ze dus aan, bedank de gever en deel zelf ook complimenten uit. Het voelt goed om hardop uw waardering voor anderen uit te spreken, en u krijgt er waardering voor terug. Zorg wel dat de complimenten oprecht zijn en overdrijf niet.

  

Laat onzekerheid toe
 Mensen met een negatief zelfbeeld trekken nogal eens overhaaste conclusies. Dat ze blijkbaar niet zo leuk zijn, omdat ze pas op het laatste moment worden uitgenodigd voor een feestje. Bij gebrek aan bewijs voor – of tegen – die stelling, moet u de onzekerheid gewoon toelaten. Concludeer dat er geen specifieke verklaring is, of dat u gewoon moet wachten tot de ware betekenis naar boven komt.

  

Investeer in persoonlijke groei
 Mark Tyrrell adviseert om actief te investeren in persoonlijke ontwikkeling. ‘Lees boeken over persoonlijke groei. Schrijf u in voor een cursus assertiviteit, zelfrespect, stressmanagement, zelfbeheersing, timemanagement of communicatievaardigheden.’

  

Creëer banden met anderen
 Ieder mens wil bij anderen horen. Als die behoefte niet wordt vervuld, kan dat volgens Tyrrell leiden tot afzondering, vervreemding, eenzaamheid of depressie. Een gevoel van verbondenheid versterkt zelfrespect en zelfvertrouwen. Dus: investeer in uw vrienden, word lid van een tennisclub, ga op zangles of begin een leesclub.

  

Voer zelfbewust telefoongesprekken
 Moet u een lastig telefoontje plegen? Ga dan eens staan. Volgens Lynda Field geeft dat een gevoel van lichamelijk en psychologisch overwicht – ook al kan de ander u niet zien. En lach tegen de telefoon. Wie lacht lijkt zelfverzekerder en zelfbewuster en wordt met meer respect behandeld.

  

Denk positiever
 Programmeer uw gedachten opnieuw. Herken negatieve ideeën en daag ze uit: is er bewijs voor deze gedachte? Maak ik dingen erger dan ze zijn? Heb ik iets aan deze gedachte? Zet er vervolgens positieve gedachten voor in de plaats. Dus niet: ‘Ik heb die presentatie volledig verpest en sta voor gek’ maar ‘Oké, het ging niet denderend, maar iedereen vindt het lastig om voor een groep te spreken. Hoe vaker ik dit doe, hoe beter het zal gaan.’

  

Let op uw lichaamstaal
 Afhangende schouders, het vermijden van oogcontact en een gesloten houding zijn tekenen van onzekerheid. Wilt u een zelfverzekerde uitstraling? Ga dan rechtop zitten, doe de schouders naar achteren, maak oogcontact en lach met het hele gezicht.

  

Wees assertief
 Assertiviteit vergroot de kans op succes in elke menselijke interactie, aldus Tyrrell. Wees duidelijk en eerlijk, en als u kritiek geeft, bekritiseer dan iemands gedrag, niet zijn persoonlijkheid.

  

Vergelijk uzelf niet steeds met anderen
 Volgens sociaal-psycholoog Pieternel Dijkstra is negatieve vergelijking een van de acht denkfouten van mensen met weinig zelfvertrouwen. Zeg meteen ‘stop’ als u vergelijkt, en vervang die negatieve gedachte door iets positiefs dat los staat van de situatie. Bijvoorbeeld: lekker weer vandaag. Als u uzelf tóch vergelijkt met een ander, laat u dan door diegene inspireren.
 
 
Denk niet zwart-wit
 ‘Als ik niet grappig ben, ben ik saai.’ Zwart-wit denken vormt volgens Fred Sterk de basis voor perfectionisme. Óf u doet het helemaal goed, óf u bent een mislukkeling. Het is een onrealistische manier van denken. Niemand is honderd procent aantrekkelijk of totaal lelijk, compleet briljant of volkomen dom. Wees bewust van de zwart-wit denkfout, en sta haar niet langer toe.
 

Bron:

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Uitgave: 2004 nr. 5