Leven met Borderline: Antwoorden…..

 
Ik heb zoveel vragen…….o.a.
 
Waarom heb ik Borderline? Wat is er gebeurt waardoor deze stoornis zich heeft ontwikkeld?
 
Waarom heb ik zoveel "lege, zwarte gaten in mijn geheugen"? Waarom wil ik absoluut mijn school niet overdoen, terwijl ik mij eigenlijk niets van school kan herinneren?
 
Maar wat ik ook probeer………ik vind geen duidelijke antwoorden!
 
 
Ik heb een fijne jeugd gehad, zonder gescheiden ouders (of andere mogelijke "problemen" die de stoornis kunnen helpen ontwikkelen! Gelukkig niet…….en toch heb ik Borderline…why?
 
Ik vond het op school nooit leuk, voelde me er niet thuis, voelde me buitengesloten. Zowel op de lagere school als op het voorgezet onderwijs! Had wel een schoolvriendin of 2, maar daar hield het ook verder bij op…… Ik kan me niet herinneren dat ik gepest werd op school. Behalve vanaf mijn elfde: toen werd ik al "vrouw", maar we zaten nog op de lagere school, een openbare, en met gymles hadden we een gezamelijke kleedkamer……iets wat ik toen erg vervelend vond (want ik was met 2 andere meiden al "vrouw" aan het worden)!
 
In de brugklas werd ik wel gepest! De brugklas is altijd al moeilijk, maar in mijn geval extra: ik kreeg namelijk in die zomer een "boxbeugel" (waardoor je kiezen op elkaar zaten en je dus bijna niet kon praten) met daaraan vast nog eens een "buitenboordmotor"! Tja……de rest laat zich dan raden! Op een gegeven moment werd het mij teveel en heb ik zodra ik de deur uit was, mijn beugel in de tas gestopt tot ik weer thuis was! Maar ja…..ik had een overbeet waar mijn halve duim in kon……dus wordt je uitgemaakt voor konijn, etc.!
 
Op een gegeven moment werd duidelijk dat ik het in de brugklas van de Mavo/Havo/Vwo niet ging redden en dat ik zou gaan blijven zitten; kreeg toen de keus om of het jaar over te gaan doen of naar een andere school (in dit geval dus de Lbo). Ik koos voor de Lbo. Ik werd gepest door een jongen uit de klas omdat ik naar het Lbo ging. Op het Lbo moest ik dat jaar gelijk mijn keuze voor beroepsrichting maken: ik had tot op dat moment nog lang niet nagedacht wat ik wou gaan worden (ik had de keuze uit: administratie, verkoop, lichamelijke verzorging, techniek en consumptief)….ik koos voor de administratie.
 
Maar een jaar later, het jaar van de 3e en tevens gelijk de beroepsrichting: zie ik – tot mijn schrik – die zelfde jongen op de lijst van mijn nieuwe klas staan! Van binnen moest ik lachen: hij zat nu zelf op die school waar hij mij voor pestte en uitschold! Maar het lachen zou mij snel vergaan! Want ondanks de verschillende clusters en dus ook verschillende "klassen" zat ik toch regelmatig bij hem in de klas omdat we dezelfde beroepsrichting hadden!
 
Tijdens een les van kantoorpraktijk, we zaten in blokken en hij zat met zijn rug naar mijn rug, riep hij mij. Ik draaide me om en op dat moment wordt er een hete pen (zo’n vulpen met ijzeren dop) op mijn hand gedrukt! Een flinke brandblaar was het gevolg……met als einddoel een litteken!
 
Toen kwam na het eindexamen de volgende stap: het Kmbo (verkorte opleiding Mbo). En helaas was ik ook hier nog niet van hem af: want ook hier zat ik met hem opgescheept!
 
Ik zal hem nooit vergeten: maar dat is absoluut niet in positieve zin!!!!
 
Ik ben gaan werken toen het kon, met mijn 18e! Niet meer naar school…..heerlijk! Maar later zou gaan blijken dat ik het in deze snelle maatschappij ook erg moeilijk zou gaan vinden!
 
 
Nu probeer ik me er maar bij neer te leggen…………dat ik nu eenmaal Borderline heb! Waardoor dan ook…..
 
Maar dat heeft tijd gekost voor ik zover was……en soms wil ik er nog niet aan! Ik ben nu eenmaal iemand die alles wil begrijpen……
Geef een reactie

