Roos – Symbool van Liefde!

De roos: in eerste plaats een symbool van liefde

De roos "Koningin der Bloemen". De roos is een bloem met veel symboliek. We laten de bloemen niet slechts voor ons spreken, maar kunnen in de volle zin van het woord iets "met bloemen zeggen". Rozen hebben in onze onderlinge omgang een hoge symboolwaarde. Rozen betekenen aandacht en waardering.

De hartvormige blaadjes dragen daartoe bij. De grote hoeveelheid blaadjes, waarvan een groot deel aan het oog onttrokken zijn maken haar tot beeld van het mysterie, "datgene waarover gezwegen moet worden". Wanneer men spreekt van "Sub Rosa" (onder de roos) doelt men op iets in vertrouwen vertellen.

De doornen aan de roos staan symbolisch voor al de moeite die een minnaar moet doen voor zijn geliefde.

Elke kleur roos heeft een betekenis:

Rood : Liefde en respect, ik hou van je, ik ben verliefd.
Is de rode roos nog in de knop, dan betekent dit puur en liefdevol. Ook geeft de knop aan dat de liefde nog geheim moet blijven.
Staat de rode roos open en bijna in volle bloei dan symboliseert dit dat de liefde klaar en volwassen genoeg is.

Wit : echte liefde en puurheid in de geest. Ik ben jou waardig. Vertrouw mij.
Een witte roos nog niet in volle bloei symboliseert ook onderdanigheid. Wanneer de blaadjes zich nog niet geopend hebben geeft aan dat de onderdanigheid nog niet in volle bloei staat.

Geel : Vriendschap.
Een licht geopende gele roos betekent: hou je nog van me?
Een gele roos in volle bloei staat ook voor jaloezie of kom alsjeblieft bij mij terug.

Blauw : Goddelijke liefde.

Rose : Perfect geluk. Plezier, maar ook geheime liefde. Mijn hart behoort jou toe.
Staat de rose roos bijna in volle bloei symboliseert dit ook geloof datgene wat ik doe en zeg.
Een donker rose roos staat ook voor dankbaarheid.

Zwart : Vaarwel.

Witte en Rode samen : Eenheid, voor altijd samen.
Vaak zie je bij een begrafenis dat de blaadjes van de rozen rond het lichaam en het graf gestrooid worden. Dit symboliseert dat de liefde voor elkaar verder gaat dan de dood.

Ook de samenstelling van een boeket bloemen symboliseert veel:

Een roos in groot boeket : Ik hou van jou.
Boeket rozen verwerkt in groot boeket: Dankbaarheid.

Met 12 rozen vertel je : Dankbaarheid, respect, liefde.
Met 25 rozen zeg je : Gefeliciteerd.
Met 50 rozen is er sprake van ongecontroleerde liefde.

Trouwens, aan kleuren ontbreekt de oppervlakkige eenzijdigheid van de taal. Ze hebben iets zwevends, iets wat om omleg vraagt.
Het is wat anders of ik zeg: "Ik hou van je" of dat ik dit uitdruk door een bloem.

Woorden gaan via het hoofd, symbolen rechtstreeks van hart tot hart!

Bron: home.zonnet.nl/croockjes

Geef een reactie

